LAMAN WEB INTERAKSI GURU DAN PELAJAR

LAMAN BAHASA MELAYU INI DIWUJUDKAN SEBAGAI KEMUDAHAN GURU DAN PELAJAR BERINTERAKSI SERTA SEBAGAI PENGUKUHAN SITUASI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN DI DALAM KELAS. SEMOGA PELAJAR KELAS 4K1, 4K2, DAN PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG DAPAT MENGGUNAKAN BLOG INI SEBAGAI TEMPAT UNTUK MEMPERKASAKAN KEMAHIRAN BERBAHASA TERUTAMA MURID KELAS 5 SAINS BAKAL MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU (1103) SPM 2018 . SEMOGA ANDA SENTIASA CEMERLANG. SEBAGAI MAKLUMAN, SAYA SENTIASA MENAMBAH MENU BAHAN BAHASA DI SUDUT KANAN BLOG INI UNTUK MEMUDAHKAN PELAJAR MENCARI BAHAN BAHASA SAMA ADA BAHAN DARIPADA MEDIA MASSA SEPERTI AKHBAR-AKHBAR TEMPATAN, RUJUKAN KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, RUJUKAN MAJALAH TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, KOLEKSI SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN SPM SEBENAR ,KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA. SEMOGA BAHAN-BAHAN BERKENAAN DAPAT MEMBANTU PELAJAR MENJALANKAN TUGASAN DAN SUMBER UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT BAHASA. INSYA ALLAH SAYA AKAN SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENJADIKAN BLOG INI KONDUSIF SEBAGAI MEDIA MAYA UNTUK PELAJAR BERJAYA MENGUASAI KEMAHIRAN BERBAHASA. DOAKAN SAYA SENTIASA SIHAT MENGENDALIKAN BLOG INI SEBAIK-BAIKNYA. AAMIIIIN. SAYA JUGA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG MAYA YANG SENTIASA MENGUNJUNGI BLOG LAMAN BAHASA MELAYU SPM INI. KEBERADAAN ANDA MEMOTIVASI SAYA UNTUK BERBAKTI KEPADA ANAK BANGSA SERTA MEMPERKASAKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGGSAAN, BAHASA JIWA BANGSA. SAYA MENGHARGAI SEKIRANYA ADA CADANGAN DARIPADA PENGUNJUNG TERUTAMA UNTUK MEMANTAP KEBERADAAN BLOG INI SEBAGAI SUMBER RUJUKAN BAHASA MELAYU.

Sabtu, 3 Februari 2018

AKTIVITI KARANGAN MINGGU KEENAM PERSEKOLAHAN (5/2 HINGGA 9/2/2018)

Karangan Fokus Dimensi Keluarga :-

Kelas 4K2 ( 5/2/2018) – Mengarang dengan panduan/ Mengisi Tempat Kosong
  Kelas 5 Sains ( 7/2/2018) – Mengarang Menggunakan Kaedah Pengembangan Idea Perenggan.
Kelas 4K1 ( 8/2/2018) - Karangan dengan panduan / Kaedah Pengembangan Idea Perenggan.



Pelbagai masalah sosial seperti pergaulan bebas, vandalisme, dan lari daripada rumah berkaitan rapat dengan kebejatan institusi keluarga.


Jelaskan peranan keluarga dalam menangani masalah sosial tersebut.

Perenggan Pengenalan

Media massa kini sering memaparkan isu................................................... di media cetak
atau media elektronik. Antara isu   sering dipaparkan  hasil  kebejatan  sosial
seperti...........................................,… ………….…………................., ……................................................,
............................................., dan ………................................. Masyarakat zaman alaf baru kini,
terutama kalangan.............................. bimbang kerana isu berkenaan melibatkan
golongan.......................................Oleh sebab itu,  ibu bapa sebagai………………………………
perlu bertindak segera untuk membimbing dan mengawal………………………………….
mereka agar kebejatan sosial berkenaan tidak membabitkan………………………………
kerana jika nasi………………………………………tidak berguna lagi. Persoalannya…….…..
………………………………………………………………………………………………………………………….

Perenggan Kedua (isi pertama):-

Sebagai ketua rumah tangga,  peranan utama ibu bapa  adalah untuk mendidik anak-anak soal ………………… Hal ini kerana, hanya dengan didikan  agama sahajalah yang akan dapat…….………………….mereka  daripada terjerumus ke lembah maksiat, dan ……………………. Sekiranya anak-anak mempunyai pengetahuan agama yang kukuh, mereka akan dapat menilai sama ada perbuatan yang mereka lakukan…………….. atau buruknya. Contohnya, anak-anak akan dapat menilai perbuatan yang boleh mencoret ………………. ke muka ibu bapa mereka seperti melakukan jenayah, ……………………., dan perbuatan…………………….  Sekiranya, ibu bapa tidak mendidik anak-anak dengan didikan agama, sudah pasti anak-anak mereka tidak ada benteng untuk menjebak mereka melakukan ………………..yang tidak bermoral. Tegasnya,…………………………………………………………………………………….
………………………………………….


Perenggan Ketiga (Isi kedua):-

Bahkan juga,……………………………perlu mengawal pergaulan anak-anak mereka dengan………………………………… Kita sedia maklum, rakan-rakan banyak amat mempengaruhi tingkah laku anak-anak. Kesilapan mereka……………….rakan sebaya memberi natijah yang buruk seperti mereka terdedah dengan amalan ………………………, ………………………, ……………………. dan sebagai. Elakkan daripada sudah terhantuk………………………kerana sekiranya mereka sudah terlibat dengan gejala sosial berkenaan untuk kembali ke pangkal jalan amat sukar. Sekiranya, ibu bapa dapat menentukan ………………………………anak mereka, sudah pasti anak mereka akan dapat menjalani kehidupan sebagai seorang pelajar dengan sempurna. Kesimpulannya,…………………………………………………………………………..

……………………………………………………….


Perenggan Keempat (Isi Ketiga):-

Selain itu, ibu bapa yang bijaksana akan menentukan hubungan ahli keluarga sentiasa ………………………... Oleh sebab itu, sebagai seorang ibu bapa, mereka perlulah ………………. keutamaan ke arah pembentukan keluarga yang bahagia.

…………………………………,hanya dengan suasana keluarga bahagia anak-anak akan sentiasa kondusif untuk menjalani kehidupan berkeluarga bahagia kerana “Rumahku, Syurgaku”. Keluarga yang sentiasa ………………………..boleh berlaku apabila ibu bapa sering bermasam muka, anak-anak sering mementingkan diri sendiri, kehidupan adik beradik seperti anjing  akan menyebabkan anak-anak tidak suka tinggal……………………….. Andainya……………………………berlaku sudah pasti  peratusan kejadian anak-anak ………………….. diri daripada rumah akan meningkat. Sudah terang lagi …………………, ………………………………………………….
………………………………………………………….


Perenggan Kelima (Isi keempat):-

Sebagai suri…………………………………, ibu bapa perlu menunjukkan tingkah laku terpuji di hadapan anak-anak. Sebagaimana kita sedia maklum, ibu bapa paling………………………. akan sentiasa menjaga .............................. setiap masa. Oleh sebab itu, ibu bapa perlu menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak. Mereka perlu menghargai masa kerana ……………………………………….. Mereka perlu melakukan aktiviti yang berfaedah untuk diteladani ……………………………..seperti membaca buku atau akhbar ketika masa……………………….., sentiasa bergotong-royong bersama-sama anak-anak untuk……………………………………………serta menjaga tutur kata berhadapan jiran............................ Anak borek …………..rintik begitu peribahasa Melayu mengaitkan hubungan ibu bapa dengan anak-anak mereka. Jika ibu bapa sentiasa menunjukkan contoh yang baik dalam kehidupan berkeluarga sudah pasti anak-anak akan ..................................................................... Tegasnya,………………
…………………………………………………………………………………………….

Perenggan Keenam ( Isi Kelima):-
Bahkan juga, ibu bapa perlu menghantar anak-anak mereka ke.........................untuk memastikan pendidikan anak-anak..........................................Kebiasaannya, anak-anak yang pintar sentiasa menjaga.................................... dan mereka juga akan sentiasa menjadi pilihan pihak sekolah sebagai..................................pelajar. Sudah pasti, anak-anak sebagai pemimpin akan menjaga....................................cara berpakaian, mengatur tutur kata...................dan menjaga .............................................Oleh sebab itu, pendidikan yang sempurna akan mengelakkan anak-anak terjebak ke kancah aktiviti sosial kerana anak terpuji ibarat benih yang baik, dicampak ke laut menjadi pulau, dilontar ke udara menjadi kejora, dicampak ke bumi menjadi penawar. Jika anak terdidik dan sentiasa cemerlang dalam pelajaran, kehidupan mereka di hari muka akan ...........................  Tegasnya,...........…………………………………………………………………………….



Perenggan penutup:-

Kesimpulannya, ibu bapa beperanan untuk membentuk jati diri anak-anak agar mereka terhindar daripada melakukan gejala ……………….. Untuk tujuan itu, ibu bapa perlulah mendidik anak-anak soal …………………, mengawal pergaulan anak-anak mereka dengan…………………………………, menentukan hubungan ahli keluarga sentiasa ………………………... dan…………………………………………Sekiranya prakarsa untuk membentuk anak-anak cemerlang di atas diberi ……………………….sudah pasti anak-anak akan …………………………………daripada terlibat dengan melakukan ………………………………………………………. kerana ayah kencing berdiri, anak kencing………………………..

PELAJAR BOLEH MENAMBAH PERKATAAN. FRASA ATAU MEMBINA
AYAT BARU SEKIRANYA PERLU UNTUK MEMASTIKAN KARANGAN DIHASILKAN MENARIK BERDASARKAN KREATIVITI MASING-MASING 

Aktiviti Kelas 5 Sains dan Kelas 4 K1, mengaplikasi Kaedah Pengembangan Idea Perenggan Karangan untuk menghasilkan karangan dimensi keluarga. 

Soalan:-

Pelbagai masalah sosial seperti pergaulan bebas, vandalisme, dan lari daripada rumah berkaitan rapat dengan kebejatan institusi keluarga.

Jelaskan peranan keluarga dalam menangani masalah sosial tersebut.

 JADUAL  PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN PENGENALAN


PERKARA
PENERANGAN
PENGENALAN
(FIKIRKAN JENIS PERENGGAN)

AYAT RANGSANGAN  1

AYAT RANGSANGAN  2

AYAT RANGSANGAN  3

FRASA MENARIK
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
UNSUR KBAT

AYAT ARAHAN




JADUAL  PERENGGAN ISI PERTAMA KARANGAN

TEMA/ KATA KUNCI ISI

AYAT HURAIAN 1

AYAT HURAIAN 2

AYAT HURAIAN 3

AYAT CONTOH

FRASA MENARIK
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
 UNSUR KBAT

AYAT  PENEGASAN


      JADUAL  PERENGGAN ISI KEDUA KARANGAN

TEMA/ KATA KUNCI ISI

AYAT HURAIAN 1

AYAT HURAIAN 2

AYAT HURAIAN 3

AYAT CONTOH

FRASA MENARIK
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
 UNSUR KBAT

AYAT  PENEGASAN


     JADUAL  PERENGGAN ISI KETIGA KARANGAN

TEMA/ KATA KUNCI ISI

AYAT HURAIAN 1

AYAT HURAIAN 2

AYAT HURAIAN 3

AYAT CONTOH

FRASA MENARIK
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
 UNSUR KBAT

AYAT  PENEGASAN


JADUAL  PERENGGAN ISI KEEMPAT KARANGAN
( SEBAGAI PENGUKUHAN, TAMBAH SATU ISI KBAT DI LUAR DARIPADA BAHAN BERPANDU- PELAJAR MAMPU SAHAJA )

TEMA/ KATA KUNCI ISI

AYAT HURAIAN 1

AYAT HURAIAN 2

AYAT HURAIAN 3

AYAT CONTOH

FRASA MENARIK
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
 UNSUR KBAT

AYAT  PENEGASAN




JADUAL  PERENGGAN PENUTUP KARANGAN

AYAT PENYIMPUL

AYAT CADANGAN

AYAT HURAIAN CADANGAN

AYAT HURAIAN MENGAPA
CADANGAN DIUTARAKAN

UNSUR KBAT
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
FRASA MENARIK

AYAT HARAPAN




Tiada ulasan: