LAMAN WEB INTERAKSI GURU DAN PELAJAR

LAMAN BAHASA MELAYU INI DIWUJUDKAN SEBAGAI KEMUDAHAN GURU DAN PELAJAR BERINTERAKSI SERTA SEBAGAI PENGUKUHAN SITUASI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN DI DALAM KELAS. SEMOGA PELAJAR KELAS 4K1, 4K2, DAN PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG DAPAT MENGGUNAKAN BLOG INI SEBAGAI TEMPAT UNTUK MEMPERKASAKAN KEMAHIRAN BERBAHASA TERUTAMA MURID KELAS 5 SAINS BAKAL MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU (1103) SPM 2018 . SEMOGA ANDA SENTIASA CEMERLANG. SEBAGAI MAKLUMAN, SAYA SENTIASA MENAMBAH MENU BAHAN BAHASA DI SUDUT KANAN BLOG INI UNTUK MEMUDAHKAN PELAJAR MENCARI BAHAN BAHASA SAMA ADA BAHAN DARIPADA MEDIA MASSA SEPERTI AKHBAR-AKHBAR TEMPATAN, RUJUKAN KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, RUJUKAN MAJALAH TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, KOLEKSI SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN SPM SEBENAR ,KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA. SEMOGA BAHAN-BAHAN BERKENAAN DAPAT MEMBANTU PELAJAR MENJALANKAN TUGASAN DAN SUMBER UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT BAHASA. INSYA ALLAH SAYA AKAN SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENJADIKAN BLOG INI KONDUSIF SEBAGAI MEDIA MAYA UNTUK PELAJAR BERJAYA MENGUASAI KEMAHIRAN BERBAHASA. DOAKAN SAYA SENTIASA SIHAT MENGENDALIKAN BLOG INI SEBAIK-BAIKNYA. AAMIIIIN. SAYA JUGA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG MAYA YANG SENTIASA MENGUNJUNGI BLOG LAMAN BAHASA MELAYU SPM INI. KEBERADAAN ANDA MEMOTIVASI SAYA UNTUK BERBAKTI KEPADA ANAK BANGSA SERTA MEMPERKASAKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGGSAAN, BAHASA JIWA BANGSA. SAYA MENGHARGAI SEKIRANYA ADA CADANGAN DARIPADA PENGUNJUNG TERUTAMA UNTUK MEMANTAP KEBERADAAN BLOG INI SEBAGAI SUMBER RUJUKAN BAHASA MELAYU.

Sabtu, 6 Januari 2018

PANDUAN MENGHASILKAN RUMUSAN CEMERLANG 2018


PROSES MENGHASILKAN RUMUSAN  CEMERLANG UNTUK PANDUAN GURU DAN PELAJAR

A.    PROSES MENGHASILKAN PERENGGAN PENGENALAN RUMUSAN
PILIH KAEDAH PALING MUDAH, SAMA ADA MEMULAKAN DENGAN KATA PETIKAN ATAU RUMUSAN.

KAEDAH PERTAMA MEMULAKAN PERENGGAN PENGENALAN MENGGUNAKAN ISTILAH PETIKAN.

1
MEMULAKAN PERENGGAN PENGENALAN DENGAN PETIKAN
MARKAH
Petikan memperkatakan  ( istilah isi tersurat yang telah diubah) + di ( Malaysia/negara kita/ sekolah/ dalam masyarakat/ dalam kalangan pelajar- sesuakan situasi petikan)
2 MARKAH

KAEDAH KEDUA MEMULAKAN PERENGGAN PENGENALAN MENGGUNAKAN ISTILAH RUMUSAN.

1
MEMULAKAN PERENGGAN PENGENALAN DENGAN PETIKAN
MARKAH
Rumusan memperkatakan  ( istilah isi tersurat yang telah diubah ) + ( salin istilah isi tersirat tanpa mengubah istilah berkenaan dan frasa seterusnya)
2 MARKAH

 
 
B.    PROSES MENGHASILKAN PERENGGAN ISI TERSURAT:-
      Setelah pelajar membuat keputusan isi tersurat paling mantap daripada petikan teks dan memilih pakej sesuai sama ada 6, 5, 4, 3, 2 isi tersurat, kebiasaannya 6 isi disenaraikan untuk perenggan isi tersurat. Langkah sererusnya mula menulis isi berkenaan seperti format berikut dan gunakan penanda wacana berbeza ketika memulakan isi baru dan aplikasi membina pelbagai ayat, iaitu ayat tunggal dan ayat majmuk.

       Mulakan penulisan dengan menulis istilah/kata kata tersurat, sama ada asal atau telah diubah, dan isi pertama. Seterusnya, isi tersurat kedua dan isi tersurat ketiga. Bahkan juga, isi tersurat keempat. Selain itu, isi tersurat kelima dan isi tersurat keenam.

Pelajar bebas untuk menentukan di mana ayat tunggal dan ayat majmuk dibina berdasar kesesuaian isi. Pelajar perlu kreatif semasa membina ayat berkenaan.

C.    PROSES MENGHASILKAN PERENGGAN ISI TERSIRAT.
      Kebiasaannya pelajar akan memilih pakej dua isi tersirat di bahagian perenggan ini.

      Kaedah pertama membina perenggan isi tersirat dengan binaan ayat majmuk.
      Istilah isi tersirat + isi tersirat pertama dan isi tersirat kedua. ( Binaan ayat majmuk)

      Kaedah kedua, membina perenggan isi tersirat dengan binaan dua ayat tunggal.
      Istilah isi tersirat, + isi tersirat pertama.  Selain itu/Bahkan juga, + isi tersirat kedua. ( Binaan ayat tunggal)



D.    PROSES MENGHASILKAN PERENGGAN PENUTUP RUMUSAN

Kata / Istilah penutup,  (siapa/ pihak terlibat) + kata hubung ( agar/supaya) + ( kesan diharapkan.)

  *** Elakkan sebarang kesalahan ejaan, binaan ayat, kesalahan tatabahasa kerana markah bahasa anda mungkin akan ditolak atas kesalahan berkenaan.

DIHARAPKAN, FORMAT MENGHASILKAN RUMUSAN CEMERLANG AKAN DAPAT

MEMBANTU PELAJAR.

Tiada ulasan: