Rabu, 25 Oktober 2017

SIMULASI PEPERIKSAAN KEDUA, PECUTAN AKHIR SPM 2017 ( 24/10/2017)

MODUL POTENSI CEMERLANG SPM 2017
MODUL AMANJAYA BAHASA MELAYU NEGERI PERAK.









 Ulasan Guru Berdasarkan Simulasi Peperiksaan Kertas Bahasa Melayu 2 Kali Kedua.

 Soalan 1 ( Rumusan Teks)

 Sampel Rumusan 1.

   Sampel Rumusan 2.


   Sampel Rumusan 3

   Sampel Rumusan 4


    Sampel Rumusan 5

 Sampel Rumusan 6

 Sampel Rumusan 7
  

Sampel Rumusan 8  ( Perlu Penambahbaikan)


 Sampel Rumusan 9 ( Perlu Penambahbaikan )



   Sampel Rumusan 10 ( Perlu Penambahbaikan )


   Berdasarkan sampel skrip jawapan pelajar di atas, saya berpuas hati dengan jawapan pelajar. Saya boleh menarik lafas lega kerana secara umumnya pelajar dapat menjawab soalan rumusan dengan baik. Walau bagaimanapun, sampel jawapan rumusan 8, 9, dan 10 berlaku sedikit masalah teknikal semasa menjawab rumusan. Pertama masalah kepanjangan rumusan, kedua masalah pengenalan rumusan ( pelajar tersalah memilih rumusan), sedangkan ada pengenalan yang mudah, dan pelajar berkenaan saya dah tegur dan beliau mengakui kesilapannya. Pelajar menjawab sampel kesepuluh saya dapati masih tidak fahan format perenggan penutup dan terpengaruh dengan format penutup karangan.

   Oleh sebab itu, saya perlu memfokus pelajar menjawab soalan sampel 8, 9, dan 10 supaya sebelum peperiksaan pada 6/11/2017 masalah berkenaan tidak akan berlaku lagi dan pelajar berkenaan dapat menjawab rumusan dengan markah yang lebih baik. Aamiiin.

Skrip Jawapan Soalan 2 (a)

Skrip Jawapan Soalan 2 (a) 1


Skrip Jawapan 2 (a) ii

Skrip Jawapan 2 (b) 

Skrip Jawapan 2 (b) i


Skrip Jawapan 2 (b) ii 

Skrip Jawapan 2 (c)

Skrip Jawapan 2 (c) i


Skrip Jawapan 2 (c) ii


Skrip Jawapan 2 (d)

Skrip Jawapan 2 (d) i



Skrip Jawapan 2 (d) ii

Skrip Jawapan 3





Skrip Jawapan 4






Alhamdulillah, akhirnya saya dapat memaparkan semua contoh skrip jawapan pelajar. Diharapkan dengan paparan skrip jawapan di atas, pelajar dapat mengesan kekuatan dan kelemahan jawapan berkenaan. Sekiranya, ada masa saya akan komen jawapan-jawapan berkenaan sekiranya ada masa. Insya Allah.

Tiada ulasan: