Ahad, 27 Ogos 2017

KEPUTUSAN ANALISA KERTAS BAHASA MELAYU (1103) PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2017 KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG 2017

Alhamdulillah, penyemakan Kertas Bahasa 1 dan Kertas 2 Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan SPM  2017 telah saya sempurnakan. Di bawah saya paparkan keputusan Peperiksaan Pertengahan Tahun 2017 dan Keputusan Peperiksaan Percubaan SPM 2017 Bahasa Melayu pelajar kelas 5 Sains bertujuan untuk pelajar muhasabah diri dan mengesan kelemahan yang mereka sebagai motivasi mereka untuk menghadapi fasa ke tiga, fasa terakhir sebelum mereka menghadapi peperiksaan SPM sebenar. Selain itu, sebagai langkah intervensi saya untuk membantu mereka memperbaik kelemahan yang ada sama ada pecahan soalan Bahasa Melayu Kertas 1 iaitu karangan Bahagian A karangan berpandu, dan bahagian B iaitu soalan pilihan berdasarkan dimensi, sama ada diri, keluarga/masyarakat, negara, antarabangsa dan dimensi sastera atau komsas. 

  Sementara Kertas Bahasa Melayu 2, melibatkan Soalan 1 (Rumusan), Soalan 2 (a) Petikan Pemahaman Umum, Soalan 2 (b) Prosa Moden, Soalan 2 (c) Petikan  Prosa Tradisional, Soalan 2 (d) Puisi  Tradisional, Soalan 3 (a) Binaan ayat mengunakan pasangan perkataan, Soalan 3 (b) Mengenal pasti ayat perintah, 3 (c) mengesan kesalahan ejaan dan kesalahan imbuhan, Soalan 3 (d) mengesan kesalahan penggunaan istilah dan tatabahasa, Soalan 3 (e) peribahasa, Soalan 4 (a) dan 4 (b) Komsas Novel.
ANALISA PEPERIKSAAN INI SAYA LAKUKAN DENGAN MENGGUNAKAN
SISTEM ANALISA ITEM BAHASA MELAYU MENENGAH ATAS (AIBMMA)


KEPUTUSAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN PELAJAR KELAS 5 SAINS
SMK SERI LONDANG
 

KEPUTUSAN PEPERIKSAAN  PERCUBAAN SPM 2017 PELAJAR KELAS 5 SAINS
SMK SERI LONDANG


ANALISA PENCAPAIAN KERTAS BAHASA MELAYU (1103) PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG 2017
ANALISA PENCAPAIAN KERTAS BAHASA MELAYU (1103) PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM  PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG 2017


ALHAMDULILLAH PENCAPAIAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2017 MENUNJUKKAN PENCAPAIAN PELAJAR KELAS 5 SAINS SEMAKIN BAIK KERANA 8 ORANG PELAJAR MENCAPAI GRED A, 5 ORANG GRED A-, 2 ORANG MENCAPAI B+, 1 ORANG B DAN 1 ORANG C+ DAN TIADA MENCAPAT C. CUMA PELAJAR KELAS 5 SAINS MASIH TIDAK MENDAPAT A+ .

BERBANDING PENCAPAIAN PELAJAR PENCAPAIAN 5 SAINS DALAM PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN KERANA PELAJAR MENCAPAI GRED A 3 ORANG, GRED A- 6 ORANG, GRED B+ 4 ORANG, GRED B SEORANG, GRED C+ 2 OARANG, DAN GRED C SEORANG. NAMUN, AMAT MENDUKACITAKAN SAYA APABILA HARAPAN UNTUK MELIHAT PELAJAR MENGGAPAI A+ UNTUK KERTAS BAHASA MELAYU (1103) DALAM PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM MASIH BELUM KESAMPAIAN, KENAPA? SEMUANYA AKAN TERJAWAP SELEPAS ANALISA KERTAS BAHASA MELAYU 1 DAN 2 DIPERINCIKAN SEPERTI DI BAWAH. DIHARAPKAN ANALISA INI AKAN MENGESAN KELEMAHAN PELAJAR UNTUK  INTERVESI DILAKUKAN KE ARAH USAHA MEMBANTU MEREKA MENGGAPAI KECEMERLANAGAN A+ SEBAGAIMANA YANG SAYA HASRATKAN SEMENJAK MENGAMBIL ALIH SEBAGAI GURU MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU UNTUK KELAS 5 SAINS BERMULA PADA HUJUNG BULAN MAC 2017 SETELAH SAYA DITUGASKAN SEBAGAI PEMBANTU KEPADA GURU MATA PELAJARAN SEDIA ADA. NAMUN, SAYA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KERANA BERMULANYA FASA KEDUA, SETELAH JADUAL BARU DIBENTUK PADA FASA KEDUA, SELEPAS PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN, SAYA DITUGASKAN SEPENUHNYA MENGENDALIKAN KELAS 5 SAINS  DAN SAYA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PK PENTADBIRAN SMK SERI LONDANG ATAS KEPERCAYAAN TERSEBUT, DAN INSYAALAH SAYA AKAN MELAKUKAN USAHA TERBAIK UNTUK MENCEMERLANGKAN PELAJAR KELAS 5 SAINS.

MEMANG USAHA UNTUK MENGGALAS TANGGUNGJAWAB SEBAGAI GURU MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU BERMULA PADA BULAN APRIL 2017, AMAT SUKAR KERANA PALING UTAMA USAHA TERBAIK PdP SEELOK-ELOKNYA BERMULA PADA AWAL TAHUN ATAU BERMULA DARI TINGKATAN 4 SEBAIK-BAIKNYA. NAMUN, INI MERUPAKAN CABARAN KEPADA SAYA UNTUK MELAKUKAN TINDAKAN TERBAIK ATAS KEPERCAYAAN YANG DIBERIKAN. BERDASARKAN KEPUTUSAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2017, SAYA BERASA BANGGA JUGA KERANA SUDAH ADA PENINGKATAN PENCAPAIAN PELAJAR KELAS 5 SAINS. SELAIN ITU, SAYA JUGA BERSYUKUR ATAS RAHMAT ALLAH KERANA SETELAH 3 TAHUN BERKHIDMAT DI PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH PERAK TENGAH SEBAGAI PENOLONG PPD KURIKULUM BAHASA, DAN PADA 2 TAHUN LEPAS SAYA SAYA DIKESAN MENGIDAP KANSER USUS DAN DISAHKAN 100% MENGIDAPNYA SERTA MELALUI SAAT-SAAT KESAKITAN SERTA MELALUI PELBAGAI RAWATAN SAMA ADA RAWATAN ALTERNATIF, RAWATAN SECARA ISLAM DAN JUGA RAWATAN MENGGUNAKAN KAEDAH MODEN YANG DIKENDALIKAN PELBAGAI DOKTOR PAKAR KANSER HOSPITAL MANJUNG, HOSPITAL KUALA LUMPUR, HOSPITAL SELAYANG DAN TERKINI RAWATAN DI PUSAT KANSER NEGARA DAN SAYA SEDANG MENUNGGU PANGGILAN UNTUK RAWATAN PET SCAN DI SANA.
        OLEH SEBAB SAYA TELAH BERCUTI HAMPIR 5 BULAN DAN UNTUK MENGELAKKAN BEBANAN KERJA RAKAN DI PPD, SAYA TELAH MENULIS SURAT KE BAHAGIAN PERJAWATAN DI JPN UNTUK DITEMPATKAN KE SEKOLAH DAN PERMOHONAN SAYA TELAH DILULUSKAN UNTUK KEMBALI KE SEKOLAH SEBAGAI GURU BIASA, WALAUPUN SAYA SUDAH LAYAK MENJADI PENOLONG KANAN DI SEKOLAH MENENGAH TETAPI OLEH SEBAB SAYA LEBIH MENGUTAMAKAN KESIHATAN DARIPADA JAWATAN SAYA REHDA KEBERADAAN SAYA DI SEKOLAH. AKHIRNYA SAYA MENJADI GURU BIASA. SAYA BERSYUKUR SETELAH MELALUI PEMBEDAHAN DUA KALI, RAWATAN KEMOTERAPI DAN RADIOTERAP SAYA SIHAT UNTUK BERTUGAS DAN SELAMA BERKHIDMAT DI SMK SERI LONDANG SAYA TIDAK PERNAH MENGAMBIL CUTI REHAT ATAU MC, SYUKUR KEPADA ALLAH DAN SAYA BERSYUKUR JUGA KERANA KEMAHIRAN MENGAJAR MASIH SEPERTI DULU. ALHAMDULLLAH. PADA MASA YANG SAMA, SEMASA DI PPD SAYA MENCIPTA ANALISA ITEM BAHASA MELAYU MENENGAH ATAS (AIBMMA) SEPERTI SAYA GUNAKAN DI BAWAH BANYAK MEMBANTU SAYA UNTUK MENGANALISA KEKUATAN DAN KELEMAHAN PELAJAR SECARA SISTEMATIK UNTUK TUJUAN MENYEDIAKAN LANGKAH INTERVENSI UNTUK LANGKAH KE ARAH MENCEMERLANGKAN PELAJAR 5 KELAS 5 SAINS DAN UNTUK PELAJAR TINGKATAN 5 SMK SERI LONDANG, DI SAMPING SAYA MENGHASILKAN MODUL KERTAS 1 DAN KERTAS 2 UNTUK PELAJAR WALAUPUN LAMBAT DITERBITKAN ATAS MASALAH KOS, DAN SAYA ADA BLOG INI YANG TELAH SAYA WUJUDKAN SEMENJAK TAHUN 2009 UNTUK MEMANTAPKAN USAHA MEMBANTU PELAJAR SEMASA SAYA BERTUGAS DI SMKA SULTAN AZLAN SHAH SELAMA 12 TAHUN, DAN KINI SAYA GUNAKAN BLOG INI UNTUK MEMBANTU PELAJAR KELAS 5 SAINS  KHUSUSNYA DAN UMUMNYA KEPADA PELAJAR TINGKATAN 5 SMK SERI LONDANG DAN JUGA PELAJAR LAIN YANG SERING MELAYARI BLOG INI. IKUTILAH BAHAN YANG SAYA HASILKAN INI KERANA MUNGKIN BOLEH MEMBANTU ANDA UNTUK MENGHADAPI PEPERIKSAAN SPM 2017. TERIMA KASIH KERANA RAMAI PELAJAR SELURUH MALAYSIA YANG MELAYARI BLOG SAYA INI.  INSYAALLAH SAYA BANTU ANDA UNTUK CEMERLANG KERTAS BAHASA MELAYU SPM (1103).

MAAF KERANA SAYA MENCORETKAN KEADAAN KEHIDUPAN SAYA SEKADAR BERKONGSI PENGALAMAN. DOAKAN SAYA SIHAT KEMBALI DAN TERELAK DARIPADA TERUS DIBEBANI  MASALAH KANSER INI. DOAKAN JUGA USAHA SAYA UNTUK MENCEMERLANGKAN PELAJAR SAYA DAN JUGA MEMBANTU ANDA UNTUK BERJAYA  KERTAS BAHASA MELAYU SPM 2017. AAMIN.

ULASAN:-
KERTAS BAHASA MELAYU 1 ( 1103/1)

BERDASARKAN DAPATAN SISTEM ANALISA BAHASA MELAYU (AIBMMA) KERTAS 1 DI ATAS, JELAS MENUNJUKKAN KEDUA-DUA SOALAN KERTAS BAHAGIAN KERTAS 1 , IAITU SOALAN BAHAGIAN KARANGAN UMUM DAN KARANGAN MASIH BELUM MANTAP DAN INI SUDAH PASTI MENYUKARKAN PELAJAR UNTUK MENDAPAT MARKAH CEMERLANG ATAS (A+). HAL INI KERANA, SEORANG SAHAJA PELAJAR MENDAPAT A+ UNTUK KERTAS SOALAN BAHAGIAN KARANGAN UMUM BAHASA MELAYU 1. BERDASARKAN DAPATAN ANALISA  SEPERTI MANA SAYA KATAKAN DI ATAS, HANYA SEORANG PELAJAR MENDAPAT A+, 6 ORANG PELAJAR MENDAPAT A, 7 ORANG MENCAPAI A-, SEORANG MENCAPAI B, DAN SEORANG MENCAPAI C. NAMUN, TERDAPAT PENINGKATAN PELAJAR MENDAPAT GRED A DAN MEREKA BOLEH DIBERI PENUMPUAN  BERFOKUS KE ARAH PENCAPAIAN GRED A+

SEDANGKAN, SOALAN BAHAGIAN KARANGAN BERPANDU, PENCAPAIAN PELAJAR JUGA MASIH KURANG BAIK KERANA TIADA PELAJAR MENDAPAT GRED A+, SERAMAI 9 ORANG MENDAPAT GRED A, SEORANG MENDAPAT A-, SEORANG B+, 3 ORANG MENCAPAI GED C DAN SEORANG GRED D.  OLEH SEBAB ITU, SEMASA FASA TERAKHIR SEBELUM PEPERIKSAAN SPM BERLANSUNG, SAYA AKAN CUBA UNUK MEMANTAPKAN PENGUSAAN PELAJAR DALAM KESEKURUHAN ASPEK KEMAHIRAN MENGARANG, MELIBATKAN ASPEK TEMA, IDEA, BAHASA, DAN PENGOLAHAN. BERDASARKAN PANDANGAN SAYA SECARA UMUM, PELAJAR MASIH TIDAK BERUSAHA-BERSUNGGUH-SUNGGUH UNTUK MENGHASILKAN KARANGAN BERMUTU DAN DARI SEGI PENGHANTARAN KARANGAN MASIH KURANG BAIK KERANA PELAJAR MASIH TIDAK BERDISIPLIN UNTUK MENGIKUT TEMPOH PENGHANTARAN KARANGAN YANG TELAH SAYA TETAPKAN DENGAN PELBAGAI ALASAN YANG TIDAK MUNASABAH. SEBAGAI LANGKAH INTERVENSI UNTUK MENGATASI MASALAH SAYA TELAH MENYEDIAKAN BORANG  SEMAKAN PENGHANTARAN KARANGAN PELAJAR , DAN PENGHANTARAN KARANGAN PELAJAR BERKUATKUASA DUA BULAN LALU. IMPAKNYA, BILANGAN PELAJAR MENYIAP DAN MENGHANTAR KARANGAN BERTAMBAH BAIK.
SELAIN ITU, PENGUASAAN KEDUA-DUA KARANGAN, IAITU KARANGAN BERPANDU DAN KARANGAN UMUM TIDAK SEIMBANG KERANA PELAJAR YANG MENDAPAT A+ UNTUK KARANGAN UMUM TIDAK DAPAT MENGHASILKAN KARANGAN A+ UNTUK KARANGAN BERPANDU, AKIBATNYA, PELAJAR BERKENAAN TIDAK MENDAPAT MARKAH A+ SECARA KESELURUHAN, PERTAMA KERANA KURANG BERUSAHA UNTUK MENGHASILKAN KARANGAN SEMASA LATIHAN DAN TIDAK MENGIKUT KAEDAH PENGEMBANGAN IDEA MENGGUNAKAN JADUAL PENGEMBANGAN IDEA YANG TELAH SAYA DEDAHKAN KEPADA MEREKA. SELAIN ITU, BINAAN AYAT PELAJAR KURANG MANTAP YANG SEPATUTNYA TIDAK BERLAKU DALAM PEPERIKSAAN PERCUBAAN. HAL INI BERLAKU KERANA PELAJAR TIDAK MENYEMAK SEMULA KARANGAN SETELAH MENGARANG. SELAIN ITU, PELAJAR KEDEKUT UNTUK MENYELITKAN PERIBAHASA SEMASA MENGARANG. SAYA TAK PASTI KENAPA HAL BERKENAAN BERLAKU DAN SUDAH BERBUIH MULUT SAYA MEMBERI PENEKANAN AKAN KEPENTINGAN PERKARA BERKENAAN. BEGITU JUGA, ADA KALANGAN PELAJAR TIDAK MEMASUKKAN AYAT ARAHAN, AYAT KBAT, AYAT CONTOH, DAN AYAT PENEGAS SEMASA PENGOLAHAN PADA PERENGGAN ISI. PELAJAR SEPERTI TIDAK FOKUS SEMASA MENGARANG. OLEH SEBAB ITU, SAYA AKAN FOKUS KEMBALI KEMAHIRAN MEMBINA AYAT DAN MENGELAKKAN PELAJAR MENULIS AYAT TERGANTUNG. BEGITU JUGA DARI SEGI EJAAN, ADA KALANGAN PELAJAR MELAKUKAN KESALAHAN MENGEJA, KESALAHAN TATABAHASA TERUTAMA PENULISAN KATA JAMAK UNTUK AYAT JAMAK DAN PELBAGAI LAGI. INSYAALAH SAYA AKAN CUBA UNTUK MEMBUAT ULASAN BEBERAPA KARANGAN PELAJAR DALAM TERBITAN SAYA DI DALAM BLOG INI.

KEPUTUSAN KESELURUHAN KERTAS BAHASA MELAYU 1, PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM  KELAS 5 SAINS 2017 

RUMUSAN, AKIBAT PENGUASAAN KERTAS KARANGAN BERPANDU DAN UMUM PELAJAR MASIH BELUM MANTAP,  TIDAK ADA PELAJAR YANG BERJAYA MENDAPAT GRED A+, CUMA 7 ORANG MENDAPAT GRED A, 7 ORANG GRED A-, SEORANG GRED B+, SEORANG GRED B, DAN SEORANG GRED C+ DALAM PEPERIKSAAN PERCUBAAN 2017. NAMUN BEGITU, BERLAKU PENINGKATAN BILANGAN PELAJAR BERJAYA MEMPERBAIK KEPUTUSAN MEREKA. CUBA LIHAT JADUAL DI BAWAH UNTUK ANALISA KERTAS BAHASA MELAYU 1 BAHAGIAN A DAN B.

ULASAN:-
KERTAS BAHASA MELAYU 2.

SEBELUM ULASAN INI SAYA TERUSKAN, SAYA AKAN PAPARKAN GRAF PENGUASAAN SETIAP ITEM DAN PENCAPAIAN GRED PELAJAR DALAM KERTAS BM 2 BERDASARKAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN UNTUK DIBANDINGKAN DENGAN PENCAPAIAN PELAJAR DALAM PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2017.

DI BAWAH IALAH ANALISA PENGUASAAN PELAJAR UNTUK KERTAS BAHASA MELAYU 2 BERDASARKAN SETIAP ITEM DAN PENCAPAIAN GRED PELAJAR KELAS 5 SAINS SEMASA PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2017
 
DI BAWAH IALAH ANALISA PENGUASAAN PELAJAR UNTUK KERTAS BAHASA MELAYU 2 BERDASARKAN SETIAP ITEM DAN PENCAPAIAN GRED PELAJAR KELAS 5 SAINS SEMASA PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM TAHUN 2017
BERDASARKAN KEDUA-DUA ANALISA GRAF PENGUASAAN ITEM SOALAN UNTUK PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN DAN PERCUBAAN SPM 2017, DIDAPATI TERDAPAT PENINGKATAN DAN PENURUNAN PENGUASAAN ITEM PELAJAR KELAS 5 SAINS.

ANALISA PERBANDINGAN PENGUASAAN ITEM PELAJAR KELAS 5 SAINS UNTUK KERTAS BAHASA MELAYU 2 PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN DAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2017.

PERATUSAN PENGUASAAN DAN PENURUNAN ITEM SOALAN PPT DAN PERCUBAAN SPM 2017

BIL
PERKARA/ SOALAN
PERTENGAHAN
TAHUN
(PERATUS)
PERCUBAAN
SPM
(PERATUS)
STATUS
BEZA %
1
SOALAN 1
74%
81%
+
7
2
SOALAN 2 (a)
89%
73%
-
-16
3
SOALAN 2 (b)
70%
77%
+
7
4
SOALAN 2 (c)
79%
65%
-
-14
5
SOALAN 2 (d)
78%
63%
-
-15
6
SOALAN 3 (a)
75%
78%
+
3
7
SOALAN 3 (b)
42%
82%
+
40
8
SOALAN 3 (c)
73%
84%
+
11
9
SOALAN 3 (d)
52%
53%
+
1
10
SOALAN 3 (e)
65%
59%
-
-6
11
SOALAN 4 (a)
92%
87%
-
-5
12
SOALAN 4 (b)
91%
90%
-
-1

BILANGAN PELAJAR BERDASARKAN GRED  PADA PPT DAN PERCUBAAN SPM 2017


BIL
GRED
PERTENGAHAN
TAHUN
(BIL PELAJAR)
PERCUBAAN
SPM
(BIL PELAJAR)
STATUS
BEZA
%
1
GRED A+
0
0
T. BEZA
-
-
2
GRED A
3
8
+
5
62.5%
3
GRED A-
6
5
-
-1
-1.6%
4
GRED B+
4
2
-
2
50%
5
GRED B
1
1
T.BEZA
0
0
6
GRED C+
2
1
+
1
50%
7
GRED C
1
0
+
1
100%
8
GRED D
0
0

0
0
9
GRED E
0
0

0
0
10
G
0
0

0
0


KESIMPULANNYA, BERDASARKAN ANALISA DI ATAS, TERDAPAT PENINGKATAN KENAIKAN BILANGAN GRED PELAJAR KELAS 5 SAINS, SMK SERI LONDANG. JUSTERU, INTERVENSI BERKESAN AKAN JALANKAN UNTUK MEMASTIKAN PELAJAR AKAN MENDAPAT GRED A+. INSYAALAH. SAYA AKAN MEMASTIKAN PROSES PENGJARAN DAN PEMBELAJARAN FASA KETIGA AKAN LEBIH BERFOKUS DAN EXCELENT UNTUK MENCAPAI DAN MENGGAPAI HASRAT BERKENAAN. AAMIN.

Tiada ulasan: