Khamis, 6 Jun 2013

KELEMAHAN PELAJAR MENGARANG SEMASA PPT 2013 ( TINGKATAN 4 DAN 5)

      Tujuan saya melampirkan karangan-karangan di bawah bukan untuk mengaibkan sesiapa tetapi sekadar sebagai pengajaran supaya kesalahan yang dilakukan tidak berulang. Seterusnya pelajar yang tergolong menghasilkan karangan bertahap seperti karangan dilampirkan di bawah perlu bersedia  dari sekarang untuk mengatasi kelemahan yang dilakukan. Saya mohon maaf sekiranya ada yang tersinggung dengan karangan yang saya lampirkan ini. Jika saya tidak memaparkannya, masalah tersebut tidak akan dapat diselesaikan. Seterusnya, cuba bandingkan dengan karangan terbaik yang telah dihasilkan oleh rakan sebaya yang saya paparkan dalam catatan sebelumnya.
      Saya tidak akan mengemukakan keseluruhan karagan pelajar tetapi saya sedut hanya untuk memperkatakan sebahagian kesalahan yang dilakukan sama ada kes amat berat, berat, sederhana, dan sedikit bermasalah. Semoga pelajar dapat melihat kesalahan-kesalahan yang berlaku sepanjang PPT 2013.

CONTOH PENGENALAN YANG TIDAK MANTAP

1.   MEMBINA PERENGGAN PENGENALAN.
      Contoh pertama:-

Kesalahan pelajar membina karangan pengenalan:-
Kesalahan tatabahasa:-  pemilihan kata / semantik ( makna)- maksud ayat tidak jelas/ binaan ayat tidak 
                                     gramatis.
                                 -  pelajar tidak tahu peristiwa sejarah kerana pengenalan yang digunakan jenis sejarah.
   Ayat pertama:  Sejarah adalah ( ialah) peristiwa lampau yang meninggalkan kesan dan jasa  kepada 
                          masyarakat. ( jasa hanya boleh ditinggalkan oleh pejuang/tentera tetapi bukan sejarah)
    Huraian kesalahan: peristiwa ialah kata nama dan semestinya kata pemeri yang sesuai ialah.

   Ayat kedua  :   Ia ( Sejarah) juga akan dikenang oleh semua masyarakat sebagaimana jasa ditinggalkan.
   Huraian kesalahan : Binaan ayat tidak lengkap  tidak ada prediket / ayat tergantung.  
   Kesalahan  penggunaan kata ganti nama ia hanya sesuai untuk manusia sepatutnya digantikan 
   dengan sejarah) 

   Ayat ketiga  :   Lebih banyak jasa dilakukan, lebih banyaklah penghormatan oleh masyarakat pada zaman 
                          ini.
   Huraian kesalahan:  Ayat tidak gramatis kerana tidak ada subjek dan prediket / ayat ini pula merupakan ayat aktif bukan pasif.)
  Ayat keempat:  Kepayahan perwira semasa mententeramkan negara amatlah dihargai oleh semua 
                          masyarakat.
   Huaraian kesalahan : Pemilihan kata mententeramkan tidak sesuai dan sepatutnya diganti dengan 
                          mempertahankan negara.
                         
   Perenggan pengenalan yang sepatutnya seperti di bawah:-
   Sejarah ialah peristiwa lampau yang banyak meninggalkan kesan kepada masyarakat. Peristiwa sejarah pejuang bangsa yang sentiasa mempertahankan negara daripada dikuasai oleh penjajah barat akan sentiasa dikenang oleh masyarakat. Tambahan pula, pejuang bangsa  sanggup menggadaikan nyawa, meninggalkan anak dan isteri, harta benda mereka demi kesejahteraan generasi selepasnya, amat dihormati oleh masyarakat. Hal ini terbukti apabila pejuang bangsa seperti Dato Maharajalela, Si Pitung, sanggup mati ditali gantung kerana membunuh Residen British pertama di Perak iaitu JWW Birch. Sedangkan pihak penjajah menganggap mereka ini penderhaka atau pemberontak. Sekiranya kita tidak mengkaji sejarah sudah pasti pejuang dan nenek moyang kita dahulu kala yang menentang penjajah dianggap sebagai pemberontak. Oleh itu, terdapat beberapa kepentingan yang kita peroleh apabila mempelajari sejarah.

Ingat balik kepentingan pengenalan. Sekiranya pengenalan anda tidak menarik, dan banyak berlaku kesalahan tatabahasa, binaan ayat dan frasa, sudah pasti pemeriksa sudah membuat tanggapan bahawa karangan anda tidak menarik. Bayangkan bagaimana caranya saya hendak memberi markah sekiranya, pengenalan yang dihasilkan oleh pelajar seperti di atas. Belum lagi menyemak perenggan isi, dan akhirnya perenggan penutup.

Contoh pengenalan kedua:-
 Pengenalan di atas tidak mengambarkan kemantangan pelajar. Selain ringkas, ayat pertama tidak gramatis. Ayat rangsangan dibina terlampau mudah dan tidak ada ayat arahan. Adakah pelajar ini pelajar sekolah kluster. Fikir-fikirkanlah. Saya hanya boleh mengatakan masalah ini berlaku kerana  sikap pelajar di atas yang mengambil mudah ketika mengarang.

Contoh pengenalan ketiga:-
 Bagaimana pelajar di atas membina pengenalannya. Semakin banyak pen merah saya habis menconteng, semakin menurun impreson saya, semakin kurang markah pelajar di atas. Macam mana pendapat pelajar jika bertemu pengenalan sebegini? Fikir-fikirkanlah. Sebaik-baiknya, selepas membina ayat, baca dan fahamkan maksud yang hendak disampaikan. Jika boleh biarlan anda membuat "scan" seperti yang saya lakukan tetapi binaan ayat demi binaan ayat, cuba fahamkan apa yang hendak anda sampaikan. Elakkan mengulang frasa atau ayat.

Perenggan Isi:-
Kelemahan mengolah idea dan membina ayat yang gramatis.

Cuba lihat binaan ayat pertama, kedua, ketiga, keempat, dan ayat kelima.
Binaan ayat pertama tidak mantap dan boleh dikatakan sebagai ayat tergantung. Ayat kedua juga tidak mantap dan sebenar berkait dengan ayat pertama. Ayat ketiga faktanya tidak tepat warga asing  dikaitkan dengan komunis dan tidak semua warga asing boleh disamakan dengan komunis. Ayat keempat, huraian tidak jelas dan tidak ada contoh perdana menteri yang hendak diperkatakan dan huraian peranan mereka terhadap negara Ayat terakhir kelima juga tidak mantap sebagai ayat penegas kerana banyak pemimpin yang disentuh tetapi hanya Perdana Menteri Pertama yang dikaitkan. Selain itu terdapat kesalahan penulisan kata nama khas Malaysia yang sepatutnya tidak berlaku kepada pelajar tingkatan lima.

Contoh perenggan isi kedua:-
 Cuba baca dan lihat bagaimana pengembangan idea pelajar di atas.Selain itu, lihat binaan ayat serta kesalahan tatabahasa seperti imbuhan dan kesalahan penulisan kata nama khas. Kesalahan sedemikian akan mengurangkan markah anda semasa mengarang.

Tiada ulasan: